Coolblue telefoon reparatie? Dit moet je weten!
Jan, , Blog
Ons inzicht op de kleine letters voor telefoon reparaties bij Coolblue, wat je moet weten en waar je moet opletten.

Sinds juni vorige jaar heeft de online retailer Coolblue besloten om zijn kans te pakken in de wereld van telefoon reparaties. Coolblue zegt dat de prijzen van de reparaties transparant en vooraf duidelijk zijn. Is het echt zo? Laat wij het checken.
Benieuwd naar prijzen van Coolblue t.o.v. andere reparateurs?
Op dit moment repareert Coolblue iPhone, Samsung en Huawei smartphones:
Apple
- iPhone X, XR, XS en Xs Max
- iPhone 8 en 8 Plus
- iPhone 7 en 7 Plus
- iPhone 6, 6s, 6 Plus en 6s Plus
- iPhone 5, 5s en 5c
- iPhone SE
Samsung
- Galaxy S9 en S9 Plus
- Galaxy S8 en S8 Plus
- Galaxy S7 en S7 Edge
- Galaxy S6, S6 Edge en S6 Edge Plus
- Galaxy S5
- Galaxy A8, A6, A5 en A3
- Galaxy J7, J5 en J3
Huawei
- P20, P20 Lite en P20 Pro
- P10 en P10 Lite
- Mate 10 Lite en Mate 20 Lite
Bij Coolblue kun je uit de volgende reparaties kiezen:
- Scherm
- Accu
- Oplaadconnector
- Camera voor/achter
- Achterkant
- Luidspreker
- Oorspeaker
- Audio jack
Naar de winkel of opsturen
Wanneer je mobiel bij Coolblue wilt laten repareren kun je zelf kiezen om bijvoorbeeld naar hun winkel voor telefoon reparatie in Rotterdam te gaan, of jouw smartphone per post opsturen.
Wat betreft de kosten van de reparatie maakt het niet uit op welke manier je jouw telefoon aanbied voor reparatie. In feit als je er kiest om je smartphone per post te sturen worden er de verzendingskosten door Coolblue betaalt zoals zij zich op hun website vermelden:
…"of je het toestel per post aan ons wilt opsturen. Uiteraard nemen wij de verzendkosten voor onze rekening."
Wat wel belangrijk om te weten is is dat er wel een verschil is in de wachttijd van de reparatie afhankelijk van welke manier je smartphone aanbiedt voor reparatie. Als je naar de winkel gaat en je er wel een afspraak hebt gemaakt is dan je mobiel binnen 1uur gerepareerd.
Als je er geen online afspraak hebt gemaakt en je spontaan de winkel binnenloopt kunt je dan tot 2uur wachten voordat je toestel gemaakt is.
Bij telefoons die per post zijn gestuurd worden er de reparaties uitgevoerd zodra de betaling binnen bij Coolblue is, dus ja je moet wel vooraf betalen! Als je er snel bent met de betaling (voor 16:00 betaald) is dan je smartphone binnen 2 werkdagen terug bij jou.
Zeker is het opsturen van je telefoon aantrekkelijk als je er geen tijd hebt om naar de winkel te gaan, maar je moet wel een aantal dingen kunnen tolleren zoals bijvoorbeeld je beveiligingscode met Coolblue delen:
"Wanneer je door een kapotte display de vergrendeling niet kunt verwijderen, geef dan je beveiligingscode aan in het opmerkingenveld in de volgende stap van het aanmeldformulier"
Garantie en Kwaliteit
Wat betreft de garantie geeft CoolBlue 12 maanden garantie op reparaties. Dit is wel netjes aangezien dat er de meeste van de reparateurs slechts 3 maanden garantie aanbieden.
Wat ook interessant is is dat je fabrieksgarantie na repartie kunt houden als je je toestel bij Coolblue hebt gekocht. Wanneer je smartphone niet bij Coolblue hebt gekocht dan komen al fabrieks- of aankoop garanties te vervallen.
Wel een plus punt van CoolBlue telefoon reparaties is dat ze volgens het No Cure No Pay beleid werken. Dit betekent je er niks hoeft te betalen als er de repartie niet gelukt is. Of er de verzendingkosten ook in dit geval terugbetaald worden is ons onduidelijk.
Bij een iPhone scherm reparatie biedt CoolBlue verschillende mogelijkheden qua onderdelen kwaliteit:
- Originele Apple onderdelen, dus direct uit de officiële Apple fabriek
- Niet originele onderdelen van verschillende kwaliteiten
- Refurbished onderdelen, oftewel originele schermen die gebruikt zijn maar er nog uitzien als nieuw
Samsung scherm reparties worden uitgevoerd met uitsluitend originele onderdelen. Huawei scherm reparaties zijn gedaan met replica beeldschermen van hoog kwaliteit.
Goed om te weten is dat bij een scherm reparatie ben jij jouw screenprotector (als je daar één hebt) kwijt. Als je er een nieuw wilt laten plakken moet je er dan voor betalen.
Verder als er nu je telefoon 100% waterdicht is, geeft Coolblue jou deze zekerheid niet meer na reparatie:
"We kunnen geen garantie geven dat je telefoon weer 100% waterdicht is. Wel proberen we ‘m weer zo waterdicht mogelijk te repareren."
Heb je er een verzekering tegen telefoonschade? Dan is het slim om eerst je verzekeraar te benaderen en vragen of je voor een CoolBlue telefoon reparatie mag gaan.
Vorige Post
GSM Dokter Rotterdam: doen zij 't goed?
Frank,

Met meer dan 10 jaar ervaring is GSM Dokter zeker een begrip op het gebied van smartphone reparaties [...]